کمک نیاز دارید؟

02133976943

cart-100x100-1.png
0
0 مجمودی سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

فهرست داخلی

پانسمان انواع زخم و جراحت پوستی

پانسمان انواع زخم و جراحت پوستی

۱- خراشیدگی ها و بریدگی های صورت:

محل جراحت پوستی، نحوه پانسمان آن را تحت تاثیر قرار می دهد. برای بیشتر جراحات پوستی، شما در ابتدا باید برای جدا کردن آلودگی ها جراحت را با آب تمیز کنید و بدین ترتیب احتمال بروز عفونت را کاهش دهید. سپس، به کمک یک گاز استریل جراحت را فشار داده و خونریزی را متوقف سازید. جراحت هایی که در صورت ایجاد می شوند، اغلب خونریزی زیادی دارند. اما زمانی که خونریزی جراحت صورت متوقف شود، نیازی به پوشاندن بریدگی های خفیف صورت نیست. در این موارد استفاده از چسب زخم نیز کار آمد است. در صورتی که بریدگی ها شدید، عمیق یا وسیع باشند، ممکن است به بخیه نیاز داشته باشید.

۲- تاول ها:

تاول های کوچک و سالم اغلب نیازی به پانسمان ندارند و به خودی خود بهبود می یابند. در مواردی که تاول در ناحیه ایجاد شده است که در معرض سائیدگی قرار دارد مانند کف پا، باید از یک پارچه نرم برای پوشاندن تاول و محافظت از آن استفاده کرد. تاولی که ترکیده و تخلیه شده است، برای پیشگیری از بروز عفونت باید به کمک پانسمان پوشانده شود.

۳- سوختگی های خفیف:

اگر دچار جراحت های سوختگی شدید هستند، در صورت، دست ها، پاها یا ناحیه تناسلی ایجاد شده اند و یا بزرگ تر از دو اینچ هستند، به پزشک مراجعه کنید. برای درمان خانگی سوختگی های کوچک و خفیف، ناحیه سوخته را به کمک آب جاری سرد، شستشو دهید. هرگز از روغن یا پودر بر روی جراحت سوختگی استفاده نکنید. بعد از شستشو، سوختگی را به کمک لایه نازکی از پماد آنتی بیوتیک بپوشانید و سپس آن را پانسمان کنید. یک پارچه غیر چسبنده بهترین انتخاب برای پانسمان جراحات سوختگی سطحی است. شما ممکن است برای ثابت نگه داشتن پانسمان به چسب نیاز داشته باشید.

۴- زخم های باز:

اگر لبه های یک بریدگی از هم جدا شده اند، اما می توانند به هم نزدیک شوند، از پانسمان پروانه ای برای نزدیک کردن لبه های جراحت به یکدیگر استفاده کنید. این نوع از پانسمان در عرض جراحت و نه در طول آن قرار می گیرد. اگر جراحت وسیع است ممکن است به بیش از یک پانسمان پروانه ای نیاز باشد. در صورت بروز بریدگی های شکاف دار، جراحت هایی که وسیع تر نیم اینچ هستند و یا خونریزی آن ها بعد از ۱۵ دقیقه اعمال فشار متوقف نمی شود، به پزشک مراجعه کنید.

۵- زخم های جراحی:

بعد از جراحی، شما باید محل زخم جراحی را تمیز و خشک نگه دارید. پانسمان جراحت جراحی را طبق دستور پزشک تعویض کنید. هر زمان که پانسمان زخم جراحی را تعویض می کنید، نشانه های عفونت زخم مانند افزایش قرمزی اطراف جراحت، ترشحات زرد یا سبز و یا بوی غیر معمول را بررسی کنید.

۶- خراشیدگی زانو و آرنج:

خراشیدگی زانوها و آرنج ها می توانند به کمک پانسمان های بزرگ پوشانده شوند. پانسمان های وسیع یا پانسمان های چسبنده محکم بر روی مفصل قرار می گیرند و به همراه آن حرکت می کنند. جایگزین دیگر برای خراشیدگی های زانو و آرنج پانسمان های مایع هستند. این پانسمان ها خونریزی خفیف را متوقف کرده و از جراحت در برابر آلودگی و رطوبت محافظت می کنند. پانسمان های مایع ضد آب هستند و تنها ۱ بار بر روی جراحت زده می شوند.

۷- انگشتان، بند انگشتان و پاشنه پا:

انگشتان، بند انگشتان و پاشنه پا، دائما در حال حرکت هستند. از این رو پانسمان کردن جراحت در نقاط دشوار است و به مهارت بیشتری نیاز دارد. اما در صورت بروز جراحت در این نواحی، بهتر است برای محافظت از تماس با آلودگی ها، آن ها را بپوشانید. استفاده از پانسمان هایی به شکل ساعت شنی، دندانه دار و یا به شکل حرف انگلیسی H بر روی جراحت ایجاد شده در این نواحی، از چین خوردگی یا جمع شدن پانسمان جلوگیری می کند. پانسمان می تواند برای پوشش دهی کامل، اطراف نوک انگشتان پیچیده شود.

۸- خراشیدگی های وسیع:

خراشیدگی هایی که نواحی وسیعی را درگیر کرده اند، برای تسریع بهبودی، باید مرطوب نگه داشته شوند. پماد آنتی بیوتیک یا پانسمان های مرطوب می تواند برای بهبودی این جراحت ها مورد استفاده قرار گیرند. برخی از خراشیدگی ها همچنان که در حال بهبودی هستند اثری بر جای نمی گذارند، اما ممکن است براق باقی بمانند. در این صورت بهتر است جراحت را با آب تمیز بشوئید و پانسمان را مرتبا تعویض کنید. علائم عفونت را در جراحت بررسی کنید.

۹- بریدگی در دست ها و پاها:

دست ها و پاها در مقایسه با صورت بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند. بنابراین بهتر است این جراحت ها پوشانده شوند. پانسمان بریدگی های پاها همچنین از تحریک زخم ها در اثر تماس با جوراب و کفش پیشگیری می کند. استفاده از چسب زخم در بریدگی های کوچک کاربرد دارد، اما در صورت آلوده یا مرطوب شدن باید تعویض شوند. در صورت ایجاد بریدگی های عقیق و زخم های باز در دست ها یا پاها به مراکز درمانی مراجعه کنید.

نکته مهم:

  • مراجعه به پزشک برای جراحت های پوستی: در صورت ایجاد بریدگی های عمیق، یا جراحت هایی که خونریزی آن ها بعد از چندین دقیقه اعمال فشار متوقف نمی شود، به پزشک مراجعه کنید. زخم های باز در صورتی که افراد بزرگسالی که دچار جراحت می شوند در طول پنج سال گذشته واکسن کزاز را دریافت نکرده اند، باید پزشک را مطلع سازند. در صورت قرمز، دردناک یا متورم شدن جراحت و یا ادامه ترشح و بروز تب، به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

2 دیدگاه دربارهٔ «پانسمان انواع زخم و جراحت پوستی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *