کمک نیاز دارید؟

02133976943

cart-100x100-1.png
0
0 مجمودی سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

فهرست داخلی

سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم در زنان

سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم در زنان

وقتی دهانه رحم فرد ضعیف باشد، جنین در خطر زایمان زودرس قرار خواهد داشت، زیرا دهانه رحم کوتاه شده و یا خیلی زود باز می گردد. به منظور پیشگیری از زایمان زودرس پزشک انجام سرکلاژ دهانه رحم را توصیه می کند. انجام سرکلاژ کمک می کند تا از انجام تغییرات زودرس در دهانه رحم جلوگیری شود، بنابراین از بروز زایمان زودرس جلوگیری می گردد. بسته شدن دهانه رحم سبب می شود جنین همچنان در رحم باقی بماند تا مادر به هفته ۳۷ تا ۳۸ بارداری برسد..

همه چیز در مورد سرکلاژ دهانه رحم

۱- سرکلاژ دهانه رحم چیست؟

طی جراحی سرکلاژ دهانه رحم دوخته می شود. دهانه رحم در پایین ترین بخش رحم قرار دارد و به واژن باز می شود.

۲- جراحی سرکلاژ در چه مواردی استفاده می شود؟

سرکلاژ دهانه رحم در مواردی استفاده می شود که دهانه رحم فرد تحت فشار ناشی از پیشرفت بارداری در خطر باز شدن قرار دارد که به آن اندیکاسیون سرکلاژ می گویند.

ضعیف بودن دهانه رحم می تواند در اثر موارد زیر اتفاق بیفتد:

  • سابقه انجام جراحی LEEP یا بیوپسی مخروطی
  • آسیب به دهانه رحم که ناشی از سقط اختیاری باشد.

۳- زمان انجام سرکلاژ در چند هفتگی است؟

بهترین زمان انجام سرکلاژ در ۱۲ تا ۱۴ هفتگی بارداری است. اما برخی خانم ها ممکن است دیرتر به انجام این جراحی نیاز داشته باشند. اگر انجام جراحی بعدا ضرورت پیدا کند، احتمالا در بارداری های آینده نیز به انجام سرکلاژ دهانه رحم نیاز خواهید داشت.

۴- جایگزین سرکلاژ چه روشی می باشد؟

اگر تغییرات دهانه رحم با تاخیر انجام شود یا اگر دهانه رحم در تقریبا باز شده باشد، استراحت مناسب می تواند بهترین جایگزین سرکلاژ باشد.

۵- مزایای انجام سرکلاژ چیست؟

سرکلاژ دهانه رحم مانع از بروز سقط و زایمان زودرس می شود که ممکن است در اثر ناکارآمدی دهانه رحم اتفاق بیفتد. در ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد انجام این جراحی موفقیت آمیز می باشد. انجام این جراحی زمانی نتایج مطلوبی را در پی دارد که نا کارآمدی دهانه رحم تشخیص داده شود. متاسفانه تشخیص ناکارآمدی دهانه رحم دشوار می باشد و ممکن است به درستی تشخیص داده نشود.

۶- چرا هر خانمی که به انجام زایمان زودرس نیاز دارد، از انجام سرکلاژ بهره نخواهد برد؟

تنها خانم هایی که که دهانه رحم غیر نرمال دارند، می توانند از جراحی سرکلاژ استفاده کنند. اما حتی با انجام این جراحی نیز ممکن است مشکلات دیگری در میان باشد. خانم هایی که این جراحی انجام داده اند باید به طور مرتب به لحاظ بروز مشکلاتی مانند عفونت و وضع حمل زودتر از موعد مورد بررسی و معاینه قرار گیرند.

۷- قبل از انجام جراحی سرکلاژ چه مواردی باید مورد توجه قرار گیرد؟

قبل از انجام جراحی سرکلاژ سوابق پزشکی فرد باید مورد ارزیابی قرار گیرد. تست هایی با استفاده از سونوگرافی ترانس واژینال و توسط پزشک متخصص در بارداری های پر خطر باید انجام شود. پزشک در مورد روش های مناسب برای کنترل درد با شما صحبت خواهد کرد. هر گونه سوال و نگرانی که در مورد انجام سرکلاژ در ذهن دارید را می توانید از پزشک خود بپرسید.

۸- سرکلاژ چگونه انجام می شود؟

در اغلب موارد از بی حسی اپیدورال برای کنترل درد استفاده می شود. سپس پزشک با استفاده از نخ های قوی پیرامون رحم را بخیه می زند، این نخ ها به اندازه ای سفت می شود که بتواند دهانه رحم را بسته نگاه دارد.

۹- آیا سرکلاژ درد دارد؟

بله. انجام جراحی سرکلاژ درد دارد. بنابراین حین انجام جراحی از بی حسی اپیدورال استفاده می شود.

۱۰- بعد از انجام سرکلاژ انتظار چه نتایجی را باید داشته باشیم؟

بعد از انجام جراحی سرکلاژ باید به مدت چند ساعت در بیمارستان بمانید، تا علائم انقباضات زودرس در شما مورد بررسی قرار گیرد.

  • فورا بعد از انجام این جراحی ممکن است، دچار خونریزی سبکی شوید و کرامپ خفیفی را تجربه نمایید. این علائم ظرف چند روز از بین خواهد رفت. ممکن است میزان ترشحات واژن نیز افزایش یابد که این مقدار ترشح ممکن است تا انتهای بارداری ادامه داشته باشد. ممکن است برای پیشگیری از عفونت و یا زایمان زودرس ناچار باشید، از برخی داروها استفاده کنید.
  • ۲ تا ۳ روز بعد از انجام جراحی سرکلاژ ناچارید که در منزل استراحت کنید. باید از انجام فعالیت های فیزیکی غیر ضروری بپرهیزید. پزشک برای شما توضیح خواهد داد که از چه زمانی می توانید فعالیت های روزمره خود را از سر گیرید.
  • از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از جراحی توصیه می شود، از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنید.

۱۱- بخیه های جراحی سرکلاژ تا چه مدت در جای خود باقی خواهد ماند؟

به طور کلی نخ های بخیه در روز ۳۷ بارداری خارج می شود، اما می توان قبل از پاره شدن کیسه آب و یا شروع انقباضات رحم نیز خارج شود. بخیه ها در مطب پزشک کشیده خواهد شد. این روش شبیه به تست پاپ اسمیر می باشد و ممکن است با خونریزی سبکی همراه باشد.

۱۲- عوارض سرکلاژ چیست؟

احتمال بروز عوارض و خطرات ناشی از جراحی سرکلاژ اندک می باشد. اغلب متخصصین بر این باورند که انجام سرکلاژ می تواند نجات بخش باشد و منافع حاصل از آن بر خطرات احتمالی اش غالب می باشد. عوارض سرکلاژ عبارت است از:

  • انقباضات زودرس
  • دیستوشیا دهانه رحم (ناتوانی دهانه رحم در اتساع نرمال در حین وضع حمل)
  • پارگی غشاها
  • عفونت دهانه رحم
  • برخی خطرات مرتبط با بیهوشی مانند تهوع و استفراغ

۱۳- بروز چه علائمی بعد از انجام سرکلاژ خطرناک می باشد؟

در صورت بروز هر یک از علائم زیر بعد از انجام سرکلاژ فورا با پزشک تماس بگیرید:

  • انقباض یا کرامپ
  • درد در بخش پایینی شکم، دردی که شبیه به درد زایمان باشد.
  • خونریزی واژینال
  • تب بالا
  • لرز
  • تهوع و استفراغ
  • ترشحات واژینال که با بوی بد همراه باشد.
  • پارگی کیسه آب

۱۴- در افرادی که سرکلاژ انجام داده اند، آیا بارداری آینده می تواند مشکلات مشابهی را به دنبال داشته باشد؟

اغلب خانم هایی که در یک بارداری به انجام سرکلاژ نیاز داشته اند، در بارداری های آینده نیز به انجام سرکلاژ نیاز خواهند داشت.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *