کمک نیاز دارید؟

02133976943

cart-100x100-1.png
0
0 مجمودی سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

فهرست داخلی

شکاف لب علت و جراحی شکاف کام و لب

شکاف لب علت و جراحی شکاف کام و لب

شکاف یا انفکاک لب بالایی یا سقف دهان در مراحل اولیه از رشد کودک متولد نشده اتفاق می افتد. در طول رشد جنینی، برخی از اجزای لب بالایی و سقف دهان نمی توانند به طور طبیعی رشد کنند و بدین ترتیب شکاف کام و لب شکل می گیرد. در برخی موارد، یک سندرم ممکن است عامل شکاف کام و لب در کودکان باشد. در هر حال در بیشتر موارد، علت شکاف کام و لب مشخص نیست. در این مورد، شکاف کام و لب در کودکان ممکن است در نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد شده باشد.

  • جراحی شکاف کام و لب روشی است که برای ترمیم این نقص مادرزادی انجام می شود و می تواند ظاهر لب ها و کام و البته عملکرد آن ها را به حالت طبیعی نزدیک کند. در بیشتر موارد شکاف کام و لب به کمک تکنیک های مختلف و تخصصی جراحی پلاستیک قابل ترمیم هستند و توانایی کودک در خوردن، صحبت کردن، شنیدن و نفس کشیدن را بهبود می بخشند.

جراحی شکاف کام و لب

علت انجام جراحی شکاف کام و لب:

جراحی شکاف کام و لب به منظور بستن شکاف کام و لب انجام می شود، اما می تواند در بهبود رشد و عملکرد نرمال کودک نیز کمک کننده باشد. جراحی شکاف لب شامل قرار دادن لب در موقعیت مناسب و ایجاد ظاهری نزدیک تر به حالت نرمال است:

  • بستن شکاف لب که موجب ایجاد اسکار در داخل یا اطراف لب بالایی می شود.
  • تشکیل قوس یا منحنی در طول مرکز لب بالایی
  • ایجاد فاصله مناسب بین لب بالایی و بینی

شکاف لب اغلب شکل بینی را تحت تاثیر قرار می دهد و به دنبال جراحی شکاف لب به جراحی های دیگری نیز نیاز است:

  • ایجاد تقارن در بینی و شکل سوراخ های آن
  • صاف کردن و ایجاد طول کافی برای تیغه بینی (بافتی که سوراخ های بینی را از یکدیگر جدا می کند)

از آن جایی که کام در واقع کف حفره بینی را تشکیل می دهد و امکان صحبت کردن طبیعی را فراهم می کند، از جمله علل انجام جراحی شکاف کام موارد زیر هستند:

  • جدا کردن بافت دهان و بینی توسط بستن شکاف کام
  • فراهم کردن امکان عملکرد طبیعی ماهیچه نرم کام برای صحبت کردن نرمال
  • برقراری رابطه طبیعی کام نرم با کانال شنوایی و لوله استاش به منظور شنوایی طبیعی
  • افزایش رشد و تکامل نرمال فک بالایی و دندان ها
  • ترمیم هر گونه نقص در خطوط لثه ها برای رشد دندان های دائمی

زمان جراحی شکاف کام و لب برای کودک چه موقع است؟

زمان جراحی شکاف کام و لب به شرایط کودک بستگی دارد.

  • جراحی شکاف لب بسته به وضعیت سلامتی کودک عموما در سنین بین ۲ – ۶ ماهگی انجام می شود.
  • جراحی شکاف کام که اغلب بعد از جراحی شکاف لب و به صورت جداگانه صورت می گیرد، بسته به وضعیت سلامتی کودک معمولا در سنین بین ۹ تا ۱۸ ماهگی انجام می شود.
  • جراحی شکاف کام و لب ممکن است به دلیل انجام درمان های لازم برای سایر مشکلات حیاتی مانند اختلال قلبی یا ریوی به تاخیر بیافتد.

سایر روش های جراحی مرتبط با شکاف کام و لب که در طول زمان انجام می شوند، شامل درمان تجمع مایع در لوله های گوش، پیوند استخوان برای ترمیم خطوط لثه ها و جراحی دندان یا فک برای بهبود توانایی جویدن و خوردن هستند.

مراحل جراحی شکاف کام و لب:

  1. بیهوشی: داروهای به منظور راحتی بیمار در طول جراحی شکاف کام و لب تزریق می شوند. این داروها ممکن است داروهای آرام بخش و بیهوش کننده های عمومی باشند.
  2. برش: هدف از جراحی شکاف لب نزدیک کردن فاصله موجود بین لب ها و ایجاد ظاهر، ساختار و عملکرد طبیعی در لب بالایی است. بدین منظور، جراح برش هایی در هر دو طرف شکاف لب می زند تا برآمدگی هایی در پوست، ماهیچه و بافت داخل دهان ایجاد شده تا بعدا بتواند آن ها را به سمت یکدیگر بکشد و با بخیه زدن شکاف لب را ببندد. جراحی شکاف کام به تغییر موقعیت دقیق بافت ها و ماهیچه ها دارد که شکاف کام بسته شود و سقف دهان مجددا ساخته شود. برای جراحی شکاف کام، پزشک برش هایی در دو طرف شکاف ایجاد می کند و با به کار بردن تکنیک هایی بافت های سخت و نرم کام را در موقعیت جدیدی قرار می دهد. از جمله این بافت ها ماهیچه های نرم کام هستند که برای صحبت کردن به کار می روند. شکاف کام اغلب در وسط سقف دهان بسته می شود و طول کافی از کام را برای غذا خوردن، صحبت کردن و رشد مناسب در طول زندگی فراهم می کند.
  3. بستن برش ها: زمانی که جراحی شکاف کام و لب انجام شد، برش های ایجاد شده به کمک بخیه های کشیدنی یا جذب شدنی بسته می شوند.

نتیجه جراحی شکاف کام و لب:

  • بر جای ماندن اسکارهای خارجی بعد از جراحی شکاف کام و لب در لب بالایی و بینی کاملا طبیعی است. در طول زمان، این اسکارها از بین می روند و توانایی کودک شما در رشد و عملکرد طبیعی بهبود می یابد.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *